maandag 23 februari 2015

Facebook en digitale erfgenaam

Seniorweb 23-2-2015

Facebook komt met digitale erfgenaam

vrijdag 13 februari 2015
FacebookNieuw op Facebook: de mogelijkheid een digitale erfgenaam aan te wijzen. Die persoon kan na overlijden van iemand het Facebookaccount van de overledene beheren.
Tot nu toe waren er maar weinig mogelijkheden na het overlijden van een persoon. Facebook bood een standaard herdenkingsstatus aan na een melding dat iemand er niet meer is. Het account kon dan bekeken worden door anderen, maar niemand beheerde het meer.
Herinneringen
Door te praten met mensen die iemand verloren hebben, realiseerde Facebook zich dat het meer kan doen om mensen in hun rouwproces te ondersteunen. Wanneer een persoon overlijdt kan zijn of haar account een gedenkplaats aan het leven, de vriendschappen en ervaringen worden.
Contactpersoon
Iedereen kan binnenkort op Facebook aangeven dat er een contactpersoon op het netwerk is voor na het overlijden. Ook kan men ervoor kiezen het account te laten verwijderen na het overlijden. Wie een contactpersoon aanwijst, geeft die persoon bepaalde mogelijkheden:
  • Een bericht boven aan de tijdlijn plaatsen, bijvoorbeeld over een herdenkingsdienst of om een speciale boodschap te delen.
  • Reageren op nieuwe vriendschapsverzoeken van familieleden of vrienden.
  • Profiel- en coverfoto wijzigen.
Wat wel en wat niet?
De contactpersoon zal niet 'in' het account van de overleden persoon kunnen. Berichten plaatsen namens iemand die er niet meer is, kan dus niet. Ook iemands chatberichten inzien kan niet. Wel kan een contactpersoon eventueel de foto's van het account downloaden, als herinnering aan iemand. De nieuwe functie wordt de komende tijd actief.

donderdag 5 februari 2015

Slimme energiemeters niet veilig

lees dit artikel

Favorieten plaatsen


Kijk op deze website hoe het moet in IE11 en Chrome

Vlucht boeken via Whatsapp

Transavia opent klantenservice via WhatsApp

dinsdag 3 februari 2015
TransaviaKlanten van Transavia kunnen voortaan ook via WhatsApp contact opnemen met het bedrijf als ze vragen hebben over een vlucht.
De nieuwe mogelijkheid is actief naast de huidige mogelijkheden, zoals het online vragenformulier van het bedrijf. Klanten die wat willen weten, voegen telefoonnummer +31613022900 met de naam Transavia toe aan de contactpersonen van hun smartphone. Via de berichtenapp WhatsApp kunnen dan vragen worden gesteld.
Sneller reactieVolgens Transavia wordt WhatsApp de snelste manier om een reactie te krijgen van de klantenservice. Wie een bericht stuurt via Twitter of Facebook, krijgt gemiddeld na 35 minuten antwoord. Via WhatsApp moet dat sneller gaan. Meer over deze nieuwe optie vindt u op de site van Transavia.
Het vliegbedrijf is niet de eerste die WhatsApp als handige manier voor klantencontact inzet. Onder meer het ziekenhuis in Dordrecht doet dit al een tijdje.

donderdag 11 december 2014

Outernet internet zinder internetverbinding

NRC 10-12-2014

"Met Outernet kun je gebruik maken van internet zonder internetverbinding. Een klein, handzaam apparaatje (de Lantern), dat werkt op zonne-energie, maakt verbinding met satellieten, die kopieën van belangrijke websites naar de Lantern stuurt.
Volgend jaar herfst kan iedere wereldburger voor een symbolisch bedrag met Outernet spelen. Outernet brengt dan een ‘dongle’ op de markt, een satellietontvanger die via de audiopoort direct kan worden aangesloten op een smartphone. Deze zal 20 dollar gaan kosten (de Lantern krijg je nu als je het project via crowdfundsite indiegogo steunt met 99 dollar). De snelheid zal laag zijn, maar het gebruik van de Outernet-informatie is gratis. En anoniem, dat kan ook in het rijke Westen een voordeel zijn."

dinsdag 2 december 2014

Mobiel betalen

NRC 25-11-2014

Sociale netwerken storten zich op de betaalmarkt! Ze veranderen in winkels met kassa. Onderling geld overmaken wordt makkelijker, maar niet overzichtelijker.

WeChat, facebook, Twitter en Snapchat ontwikkelen hun eigen betalingssysteem zonder IBAN. In plaats daarvan stuur je geld naar de mensen in je eigen netwerk, die je toch al kent. Je moet wel je bankrekening of creditcard koppelen aan emailadres, mobiel telefoonnummer enz.  Paypal is 1 van de grondleggers van deze methode.

Het aantal aanbieders in online betalen groeit. Producten aanschaffen via je sociale netwerkk via de 'koop-knop'.

De banken blijven hard aan de weg timmeren, maar met zoveel nieuwe aanbieders wordt het niet overzichtelijker. Banken zijn steeds meer passieve doorgevers van geld. Echter een betaling regelen bij de bank betekent dat je de rekeninggegevens niet deelt met derden.
De sociale netwerken zijn een extra tussenpersoon, die extra risico's met zich meebrengen. De buitenwereld kan meekijken.

Als je gebruik maakt van de verschillende betalingsmogelijkheden zal je gauw het overzicht verliezen op je betalingen.

De BH is 100 jaar !

NRC  29 en 30 november

Dames en heren opgelet: 70 % van de vrouwen loopt in een verkeerde beha. het percentage geldt wereldwijd! Dit komt omdat de borsten van de vrouwen in de loop der tijden veranderen en veranderen vrouwen van maat.

Vrouwen krijgen overigens steeds grotere borsten: In VS is de maat de laatste 30 jaar gegroeid van 75 B naar 75 DD; in Nederland van 75 B naar 75 C of D.

Dat mensen langer en zwaarder worden speelt een rol in de cupmaat. Het maatsysteem is er ook meer op aangepast b.v DD of G.

Mary Phelps verwierf in 1914 patent op de eerste moderne BH.