NRC 25-11-2014
Sociale netwerken storten zich op de betaalmarkt! Ze veranderen in winkels met kassa. Onderling geld overmaken wordt makkelijker, maar niet overzichtelijker.
WeChat, facebook, Twitter en Snapchat ontwikkelen hun eigen betalingssysteem zonder IBAN. In plaats daarvan stuur je geld naar de mensen in je eigen netwerk, die je toch al kent. Je moet wel je bankrekening of creditcard koppelen aan emailadres, mobiel telefoonnummer enz. Paypal is 1 van de grondleggers van deze methode.
Het aantal aanbieders in online betalen groeit. Producten aanschaffen via je sociale netwerkk via de 'koop-knop'.
De banken blijven hard aan de weg timmeren, maar met zoveel nieuwe aanbieders wordt het niet overzichtelijker. Banken zijn steeds meer passieve doorgevers van geld. Echter een betaling regelen bij de bank betekent dat je de rekeninggegevens niet deelt met derden.
De sociale netwerken zijn een extra tussenpersoon, die extra risico's met zich meebrengen. De buitenwereld kan meekijken.
Als je gebruik maakt van de verschillende betalingsmogelijkheden zal je gauw het overzicht verliezen op je betalingen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten