dinsdag 12 mei 2015

Privacy als 'unique selling point'

NRC 5-12-2014

Juist in deze tijd waarin onze gegevens massaal worden verzameld en opgeslagen is het essentieel om persoonsgegevens adequaat te beschermen tegen misbruik door overheden en het bedrijfsleven.

Het is daardoor noodzakelijk dat het bedrijfsleven transparant worden om te laten zien wat ze met de persoonsgegevens doen.
Bij het accepteren van cookies en privacy verklaren  zegt 93% van de gebruikers dit te accepteren zonder dit goed te lezen! Het kost ook veel tijd om dit allemaal te lezen!
Ruim 75% zegt privacy belangrijk te vinden, maar we weten eigenlijk niet waar we mee akkoord gaan. We nemen ook geen maatregelen om actief persoonlijke data te beveiligen, ook omdat er geen alternatief is.

De consument moet eerst duidelijk krijgen wat er met hun gegevens gebeurt. Dit zou kunnen gebeuren door een soort Datawijzer (vgl Kijkwijzer) of met pictogrammen duidelijk maken wat er met je gegevens gebeurt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten