NRC 11-3-2015
Iedere tv-kijker krijgt zij eigen reclamepakket. RTL opent een SpotXchange dat spotjes op maat levert.
TV-kijkers krijgen wat internetgebruikers al lang hebben: lezers van online media krijgen reclame die passen bij hun profiel en andere (anonieme) informatie, die ze hebben achtergelaten op het web.
De geautomatiseerde verkoop van online reclame heet 'programmatic buying' en werkt als volgt:
1. De bezoeker komt op een website: daar is plek voor een advertentie.
2. De pagina stuurt een verzoek naar een 'advertentieveiling' wie wil bij ons een reclame plaatsen. De persoon is bekend via Google en Facebook, doordat die de surfgeschiedenis en andere data hebben verzameld.
3. Dan begint de veiling. Per milliseconde gaat de reclameplek naar de hoogste bieder. Die toont zijn spot op de pagina. Vervang nu de bezoeker voor kijker en webpagina voor een reclameblok en het systeem zou op termijn ook op tv kunnen.
N.B. Als je tv verbonden is met internet en je kijkt via de app, dan zul je gerichte commercials te zien krijgen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten