Een leerkracht: 'Meestal verwacht je bij een
training meer didactiek en veel theorie. Bij Lesson Study is het omgekeerd.
Je gaat eerst zelf aan het werk, daarna wordt er op je les gereageerd en
het wordt aangevuld met theoretische kennis. Ik kan het nu veel beter
plaatsen en het is lekker praktisch'.
Een interne begeleider: 'Bij ons wilden wij al
heel lang collegiale consultaties organiseren, maar dat kwam er niet van.
Nu voelen we het als iets van ons allemaal. Er zijn steeds meer
enthousiaste collega's en we willen het ook in de andere bouwen gaan
invoeren. Het is goed om te zien of mijn aanpak wel of niet effectief is.
Het geeft een heel goed gevoel om zo samen met je vak bezig te zijn!'
Een directeur: 'En nu verder? We willen deze methodiek
borgen in onze nascholing en professionaliseringsstructuur. Door Lesson
Study zijn wij nu inhoudelijk en vanuit de werkvloer aan het leren! Dat
maakt ons enthousiast en het niveau van het lesgeven gaat sterk omhoog.
Voor mij als directeur betekent het dat ik een meer sturende en
faciliterende rol krijg in het onderwijskundige proces. In mijn team is er
een andere dynamiek. Er krijgt niet één leraar een observatie, maar het
heeft effect op alle teamleden!'
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten