Mediawijsheideneducatie
maandag 10 juni 2013
Kinderen: ouders kunnen niet goed omgaan met sociale media
Bron: scoopit
Sociale media zijn voor veel ouders nog steeds een struikelblok. Althans, als je het aan hun kinderen vraagt. Slechts 28% van de jongeren en 47% van de kinderen vindt dat beide ouders goed overweg kunnen met sociale media. Tegelijk vragen kinderen en jongeren vaak geen toestemming van hun ouders voordat ze een account aanmaken. Bovendien zijn ze regelmatig niet eerlijk over hun persoonlijke gegevens. Dat blijkt uit het onderzoek Slim omgaan met internet, uitgevoerd onder 1202 abonnees van Kidsweek en 7Days, in samenwerking met Ziggo.
Kunnen je ouders overweg met sociale media? Dat was één van de vragen in het onderzoek. Veel jongeren vinden hun ouders niet erg vaardig.
De kinderen en jongeren is ook gevraagd op welke sociale media ze een account hebben, of ze daar toestemming voor hebben gevraagd en of ze hun echte gegevens invullen.
Bij het vragen van toestemming blijkt het percentage hoog als kinderen relatief jong met een sociaal medium beginnen en dit medium bekender is bij ouders. Bij Hyves zegt bijvoorbeeld 89% van de kinderen toestemming te hebben gevraagd en 82% zijn echte gegevens te hebben ingevuld.
Maar bij Habbo heeft maar 22% van de kinderen zijn echte gegevens ingevuld.
Jongeren vragen al veel minder vaak om toestemming: 49% doet dat bij het aanmaken van een Facebook-account. Bij WhatsApp (26%), YouTube (15%) en Instagram (11%) ligt dat nog veel lager. Jongeren zeggen wel relatief vaak hun echte gegevens in te vullen: Facebook (82%), Twitter (77%) en WhatsApp (73%) scoren hierbij hoog. YouTube (38%) blijkt een negatieve uitschieter.
De vraag wat al deze sociale media met hun gegevens doen, interesseert kinderen en jongeren. 62% van de jongeren en 45% van de kinderen wil daar wel voorlichting over hebben. Reden voor Ziggo om dit najaar met Kidsweek en 7Days een lespakket aan te gaan bieden.
Het onderzoek ‘Slim omgaan met internet’ is uitgevoerd onder abonnees van Kidsweek en 7Days, in samenwerking met Ziggo. Het is begeleid door Paul Sikkema (onder andere van Qrius). Aan de hand van twee groepsdiscussies met kinderen en jongeren zijn de vragenlijsten opgesteld. In totaal hebben 1202 kinderen en jongeren deze ingevuld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Nieuwere post
Oudere post
Homepage
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten