maandag 10 juni 2013

de kracht van Tumblr

Bron: usability

Er zijn een aantal redenen te benoemen waarom het iets minder gaat met Facebook. Dit zijn (niet geheel toevallig) ook precies de redenen waarom Tumblr zo sterk in opkomst is.
  • Geen reclame: er is geen overschot aan advertenties op Tumblr zoals op Facebook. En volgens Tumblr blijft dit ook zo.
  • Geen ouders: er zijn (voorlopig) weinig ouders die op Tumblr kijken (lees: controleren) wat hun kroost doet. Dit gebeurt nu wel massaal op Facebook en hier worden jongeren toch niet erg blij van.
  • Anonimiteit: zelfs als ouders hun kind willen volgen op Tumblr, is dit niet makkelijk, aangezien de meeste gebruikers werken onder een avatar en dus niet hun echte naam gebruiken.
  • Uniek: Facebook pagina’s lijken allemaal op elkaar. Daarentegen kun je Tumblr blogs zelf customizen. Dit maakt Tumblr veel persoonlijker.
  • Interesse: waar je op Facebook vrienden en kennissen volgt (met als gevolg vele oninteressante posts), volg je op Tumblr eerder onbekenden die schrijven over onderwerpen die je echt interesseren.

Wat Tumblr niet doet

Kunnen we onze Facebook- en Twitteraccount dan in de sloot gooien? Niet helemaal. Met Tumblr kun je bepaalde dingen ook niet.
  • Interactie: Tumblr biedt wel de mogelijkheid om te reageren op elkaars posts, maar is verder niet echt bedoeld voor uitgebreide interactie.
  • Vriendschappen: door de wat eenzijdige communicatie is Tumblr niet echt gemaakt om je digitale vriendschappen te onderhouden. Niet heel erg sociaal dus.
  • Filteren: Alle blogs zijn voor iedereen te zien. Je kunt dus niet je baas blokkeren om je blog te lezen (als je baas je blog heeft gevonden tenminste).
  • Activiteiten: Tumblr is geen website waar je tegen elkaar kunt gamen, groepen kan vormen of elkaar kan laten weten welke events je gaat bezoeken.
Kortom, Tumblr doet vooral wél wat Facebook niet doet en doet niet wat Facebook wél doet. Ze lijken dan ook meer naast elkaar dan tegenover elkaar te staan. Al betekent dit niet dat Tumblr niet groter kan gaan worden dan Facebook. We wachten vol geduld op de volgende troonswisseling…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten