vrijdag 20 september 2013

cyberpesten

 Een schokkend filmpje!

Teamleren, een andere aanpak in het onderwijs

Lesson Study is effectief in Japan en de Verenigde Staten. Ook in Nederland werken steeds meer scholen met deze vorm van teamleren. De eerste resultaten zijn hoog, leerkrachten zijn enthousiast en de resultaten gaan omhoog. In deze nieuwsbrief bieden we meer informatie over deze werkwijze en delen teamleden van de deelnemende scholen hun eerste ervaringen. Tot slot nodigen we u uit voor de werkconferentie waarin u het succes van Lesson Study zelf kunt ervaren.

Wat een verademing: na schooltijd een school binnenkomen en een groepje onderwijsmensen rond de tafel zien zitten die het hebben over lesgeven! Geen overige taken, maar bezig zijn met waar het echt om gaat in een school: leren van elkaar om de leerlingen beter onderwijs te geven. Teamleren brengt beweging, dynamiek en professionaliteit in de school. Lesson Study is eenvoudig in te zetten en is bruikbaar binnen iedere school, zowel vanuit het gezichtspunt van het management als vanuit de groepsleerkrachten.



Wat is Lesson Study?

Lesson Study is een specifieke aanpak die in Japan en de Verenigde Staten resultaat oplevert. Het is een methodiek om de leerkrachtvaardigheden te verbeteren door gebruik te maken van wetenschappelijke kennis. Weten wat werkt, wat de specifieke aanpak in de klas moet zijn en wat de onderwijsbehoeften van de leerlingen zijn, komen allemaal aan bod. Voor je aan de slag gaat, stel je een groep Lesson Study samen. Zo'n groep bestaat uit 2 à 3 leerkrachten, een MT-lid en een IB-er.

De groep Lesson Study werkt altijd volgens vastgestelde stappen:
1.
Gezamenlijk voorbereiden van de les en het vaststellen van lesdoelen.
2.
Uitvoeren van de les door één groepslid, één groepslid filmt en meerdere leden observeren.
3.
Nabespreken van de les aan de hand van beeldmateriaal om de les te verbeteren.
4.
Uitvoeren van de les met verbeteringen door een andere leerkracht. Ook deze les wordt samen voorbereid, gegeven en nabesproken.
5.
Reflecteren op de werkwijze en presenteren van de bevindingen aan het hele team.

Deze stappen worden verder toegelicht in deze video (5:28) waarin rekenexpert Henk Logtenberg meer uitleg geeft over het belang van Lesson Study.



Waarom is Lesson Study zo succesvol?

De lespraktijk van de leerkracht staat centraal, dat is het uitgangspunt! Het is heel krachtig om samen voor te bereiden, uit te voeren en te evalueren. Van reflecteren leer je tenslotte het meest. Door dit met een groep in het hele team te doen, leren meerdere leerkrachten ervan. Lesson Study is daarnaast budgetvriendelijk. Het werkt volgens de expertise binnen het eigen team. Met als doel het versterken van leerkrachtvaardigheden en de professionalisering van het hele team. Uit een onderzoek van School aan Zet blijkt dat leerlingen een vooruitgang van 122% boeken tussen de Cito Rekenen M en E toetsen. Uit een ander evaluatieonderzoek van de Universiteit van Utrecht blijkt dat 80% van de leerkrachten zeer positief is over het gebruik van Lesson Study bij het verbeteren van instructievaardigheden bij rekenen.




De ervaringen op scholen:

Een leerkracht: 'Meestal verwacht je bij een training meer didactiek en veel theorie. Bij Lesson Study is het omgekeerd. Je gaat eerst zelf aan het werk, daarna wordt er op je les gereageerd en het wordt aangevuld met theoretische kennis. Ik kan het nu veel beter plaatsen en het is lekker praktisch'.

Een interne begeleider: 'Bij ons wilden wij al heel lang collegiale consultaties organiseren, maar dat kwam er niet van. Nu voelen we het als iets van ons allemaal. Er zijn steeds meer enthousiaste collega's en we willen het ook in de andere bouwen gaan invoeren. Het is goed om te zien of mijn aanpak wel of niet effectief is. Het geeft een heel goed gevoel om zo samen met je vak bezig te zijn!'

Een directeur: 'En nu verder? We willen deze methodiek borgen in onze nascholing en professionaliseringsstructuur. Door Lesson Study zijn wij nu inhoudelijk en vanuit de werkvloer aan het leren! Dat maakt ons enthousiast en het niveau van het lesgeven gaat sterk omhoog. Voor mij als directeur betekent het dat ik een meer sturende en faciliterende rol krijg in het onderwijskundige proces. In mijn team is er een andere dynamiek. Er krijgt niet één leraar een observatie, maar het heeft effect op alle teamleden!'

woensdag 11 september 2013

schending op Facebook

Schendingen, bijvoorbeeld pesten, kan je rapporteren op deze website.


·         Links voor verwijderen van vervelende informatie op populaire social media

Zowel FB, Twitter, YouTube en Hyves zijn best bereidwillig om informatie te verwijderen wanneer het om zichtbare pesterijen gaat. Zij gaan serieus om met een melding van bewerkte foto’s en oneigenlijk gebruik van naam bijvoorbeeld. Melden kun je via:
https://www.facebook.com/help/263149623790594
https://support.twitter.com/forms/abusiveuser
https://support.google.com/youtube/answer/2801920?hl=en
http://www.hyves.nl/help/?category=Privacy%2C+pesten+en+spam#


internetverslaving


Scoop it

Geplaatst op: 06 augustus 2013
De wereld staat niet stil; de ontwikkeling van verslavingen ook niet. Daarom moeten we steeds up to date blijven bij nieuwe soorten verslavingen, zoals internetverslaving. Het bekendste voorbeeld daarvan is online gamen. Maar daar blijft het al lang niet meer bij, ook social media, what's app of gewoonweg niet van je mobiele telefoon kunnen afblijven, zijn als verslaving in opkomst. 'Internet use disorder' staat in de nieuwe DSM 5 als stoornis die nader onderzocht moet worden voordat het definitief wordt opgenomen. Niet zonder reden en voor ons hoog tijd voor opstellen van een factsheet: wat is internetverslaving precies en wanneer ben je verslaafd?
Internet neemt een centrale plaats in de samenleving in. Internet is overal en steeds makkelijker beschikbaar; via personal computer, tablet computer of telefoon. Jongeren groeien op met internet en gebruiken internet als belangrijke bron voor school, werk en vrije tijd. Een groot deel van het sociale leven speelt zich op sociale media af. Bij overmatig gebruik van internet ligt afhankelijkheid of zelfs verslaving op de loer. Bij IrisZorg is iets meer dan vijf procent van de cliënten internetverslaafd, merendeels jongeren. Het problematisch (verslavend) internet- en gamegedrag onder jongeren is tussen 2010 en 2012 toegenomen. De verwachting is dat dit percentage zal stijgen

MTV-onderzoek vindt overlevingsstrategie jongeren: ‘New millennials will keep calm and carry on’


Jun 19, 2013 

Een nieuw onderzoek van MTV laat zien dat er grote verschillen bestaan tussen jongere en oudere millennials in de VS. De hedendaagse 20-plussers zijn verwant aan de magische tovenaar Harry Potter, opgegroeid toen het economisch nog goed ging, een tijd van 'Yes We Can' en de overtuiging dat opleiding, hard werken en spelen volgens de regels toekomstig succes zou garanderen. Symbool voor de tieners van nu staat Katniss Everdeen van The Hunger Games. Deze groep heeft een heel andere jeugd, vol recessie, schulden en tragedies.
Hoewel deze realiteit het wereldbeeld van jonge millennials beïnvloedt, vertonen zij hetzelfde optimisme als hun voorgangers. De studie* kreeg niet voor niets de titel 'The New Millennials Will Keep Calm and Carry On' mee. Jongere millennials weten zich snel aan te passen aan de veranderende omstandigheden in hun omgeving; net als Katniss navigeren ze door het leven met zelf aangeleerde overlevingsvaardigheden.
“This study clearly shows that Millennials cannot be viewed as a monolithic bloc. We are especially impressed to see how Millennial teens are resiliently and optimistically responding to adversity and preparing to win in the game of life.” [Stephen Friedman, MTV]
In tegenstelling tot de oudere millennials die pioniers in het 'Wilde Westen' van sociale media waren, zijn de jonge millennials 'tech homesteaders' – wijzer over hoe technologie te gebruiken. Ze maken bijvoorbeeld 'gesloten' groepen en passen 'curatorschap' toe. Ze lijken ook bewust de tijd te nemen om zichzelf te kalmeren en af en toe níet verbonden te zijn, bijvoorbeeld om te bakken, naaien of knutselen. Sommigen beweren dat hun afhankelijkheid van sociale media wordt overschat (zoals een meisje in het onderzoek zei: "Mijn ouders Facebooken meer dan ik").
Jonge millennials zijn volleerde merkenmanagers, die hun unieke persoonlijke merk aanscherpen om zich te onderscheiden en te specialiseren in een wereld vol concurrentie (van het aantal vrienden online tot toegang tot de juiste opleiding). Ze zijn 'doe-het-zelf-leerlingen' aan de hand van YouTube-video's en verdiepen zich in niche online communities voor de fijne kneepjes van hun passie.
Dit zijn enkele resultaten uit de studie:
  • Ruim driekwart van de Amerikaanse 14-17-jarigen maakt zich zorgen over de negatieve impact van de huidige ecnomie op hun toekomst;
  • drie van de vijf 14-17-jarigen denken dat hun generatie slechter af is dan die van hun ouders;
  • de helft van deze jonge millennials (51%) is het in 2013 eens met de stelling dat niemand ze tegenhoudt als ze iets echt willen doen, in 2010 was dat nog 71%;
  • 69% zegt meer druk op zichzelf uit te oefenen dan anderen dat doen;
  • ruim een derde bedenkt een plan om te kunnen ontsnappen in openbare ruimtes, als gevolg van eerdere schietpartijen;
  • hoewel de helft bang is voor geweld op school, overheerst een praktische 'blijf kalm en zet door'-mentaliteit;
  • acht van de tien jonge millennials is het ermee eens dat het nodig is om soms offline te gaan en van eenvoudige dingen te genieten;
  • meer dan de helft (57%) vindt het fijn om het gebruik van technologie af en toe te pauzeren om dingen met hun handen te doen;
  • zeven van de tien (68%) van de 14-17-jarigen zien hun ouders als beste vrienden, dat was in 2010 nog 58%;
  • 84% zegt graag een expert in iets te zijn;
  • 70% leert hoe iets moet via YouTube;
  • zeven van de tien tieners zeggen vrij te zijn om online te doen wat ze willen.
*Het onderzoek 'The New Millennials Will Keep Calm and Carry On' is begin 2013 in de VS uitgevoerd door MTV Insights. Het betreft een combinatie van kwanitatieve resultaten (1.800 jonge millennials van 14-17 jaar; 700 oudere millennials van 18-25 jaar; 300 gen X'ers; 300 boomers) en kwalitatieve gesprekken

donderdag 5 september 2013

film Bajonetten en Musketten

Gelderlander 10-8-2013

Generaal Von Buelow bevrijdde Arnhem in 1813 van de Fransen. In 2013 is het 200 jaar geleden dat de stad is bevrijd, maar er is nog geen straat naar hem vernoemd.

Van 1814 tot 1940 kregen de nazaten van Von Buelow een jaarlijkse uitkering van de Nederlandse staat als bewijs van dank. Na 1945 is die wet veranderd.

In dit najaar komt er een film voor scholieren, wandelingen en lezingen. Gevechten tussen Doesburg en Velp worden door 4000 're-enactors' nagespeeld. Schermutselingen zijn er op 30 november bij kasteel Middachten en op 1 december een nagebooste veldslag bij Rhederoord.

Meer info via prodesse.nl 

elk huis een energielabel

Gelderlander 29-8-2013

Iedere woning krijgt voor 2016 een automatisch berekend energielabel. De eigenaar kan zelf de score aanpassen. dat levert meer punten op.
Als je je huis wil verkopen moet je dit in ieder geval hebben.