Een nieuw onderzoek
van
MTV
laat zien dat er grote verschillen bestaan tussen jongere en oudere
millennials in de VS. De hedendaagse 20-plussers zijn
verwant aan de magische tovenaar
Harry Potter, opgegroeid toen het
economisch nog goed ging, een tijd van 'Yes We Can' en de overtuiging dat
opleiding, hard werken en spelen volgens de regels toekomstig succes zou
garanderen. Symbool voor de tieners van nu staat
Katniss Everdeen van
The Hunger Games. Deze groep
heeft een heel
andere jeugd, vol recessie, schulden en
tragedies.
Hoewel deze realiteit
het wereldbeeld van jonge millennials beïnvloedt, vertonen zij hetzelfde
optimisme als hun voorgangers. De studie* kreeg niet voor niets de titel '
The New Millennials Will Keep Calm and
Carry On' mee. Jongere millennials weten zich snel aan te passen aan de
veranderende omstandigheden in hun omgeving; net als Katniss navigeren ze door
het leven met zelf aangeleerde
overlevingsvaardigheden.
“This study clearly shows that Millennials cannot be viewed as a
monolithic bloc. We are especially impressed to see how Millennial teens are
resiliently and optimistically responding to adversity and preparing to win in
the game of life.” [Stephen Friedman, MTV]
In tegenstelling tot de oudere millennials die pioniers in het 'Wilde Westen'
van sociale media waren, zijn de jonge millennials 'tech homesteaders' – wijzer
over hoe technologie te gebruiken. Ze maken bijvoorbeeld 'gesloten' groepen en
passen 'curatorschap' toe. Ze lijken ook bewust de tijd te nemen om zichzelf te
kalmeren en
af en toe níet verbonden te zijn, bijvoorbeeld om
te bakken, naaien of knutselen. Sommigen beweren dat hun afhankelijkheid van
sociale media wordt overschat (zoals een meisje in het onderzoek zei:
"Mijn
ouders Facebooken meer dan ik").
Jonge millennials zijn volleerde merkenmanagers, die hun unieke persoonlijke
merk aanscherpen om zich te
onderscheiden en te specialiseren
in een wereld vol concurrentie (van het aantal vrienden online tot toegang tot
de juiste opleiding). Ze zijn
'doe-het-zelf-leerlingen' aan de
hand van YouTube-video's en verdiepen zich in niche online communities voor de
fijne kneepjes van hun passie.
Dit zijn enkele
resultaten uit de studie:
- Ruim driekwart van de Amerikaanse 14-17-jarigen maakt zich zorgen over de
negatieve impact van de huidige ecnomie op hun toekomst;
- drie van de vijf 14-17-jarigen denken dat hun generatie slechter af
is dan die van hun ouders;
- de helft van deze jonge millennials (51%) is het in 2013 eens met de
stelling dat niemand ze tegenhoudt als ze iets echt willen doen, in 2010 was dat
nog 71%;
- 69% zegt meer druk op zichzelf uit te oefenen dan anderen dat doen;
- ruim een derde bedenkt een plan om te kunnen ontsnappen in
openbare ruimtes, als gevolg van eerdere schietpartijen;
- hoewel de helft bang is voor geweld op school, overheerst een praktische
'blijf kalm en zet door'-mentaliteit;
- acht van de tien jonge millennials is het ermee eens dat het nodig is om
soms offline te gaan en van eenvoudige dingen te genieten;
- meer dan de helft (57%) vindt het fijn om het gebruik van technologie af en
toe te pauzeren om dingen met hun handen te doen;
- zeven van de tien (68%) van de 14-17-jarigen zien hun ouders als beste
vrienden, dat was in 2010 nog 58%;
- 84% zegt graag een expert in iets te zijn;
- 70% leert hoe iets moet via YouTube;
- zeven van de tien tieners zeggen vrij te zijn om online te doen wat ze
willen.
*Het onderzoek 'The New
Millennials Will Keep Calm and Carry On' is begin 2013 in de VS uitgevoerd door
MTV
Insights. Het betreft een combinatie van kwanitatieve resultaten (1.800
jonge millennials van 14-17 jaar; 700 oudere millennials van 18-25 jaar; 300
gen X'ers; 300
boomers) en kwalitatieve gesprekken