NRC 16-6-2014
Internetgebruikers delen 1,8 miljard foto's per dag!
Apps:
- Snapchat: dagelijks worden er 400 miljoen verstuurd. Doelgroep: 13- tot 25 jarigen, de groep die minder gebruik maakt van Facebook. Facebook wilde het bedrijf overnemen, maar dat mislukte.
- Taptalk: gelanceerd door 4 Nederlandse ontwerpers vanuit Berlijn.
- Slingshot: voor verdwijnende foto's en video's van Facebook. Anders dan bij Snapchat en Taptalk moet je eerst een foto of video terugsturen (slingen) voordat je een bericht kunt openen.
Trend: er worden steeds minder berichten geplaatst op sociale media met een groot bereik en er wordt meer gedeeld tussen vrienden in besloten groepen.
dinsdag 7 oktober 2014
gedichten verzamelen via Google
NRC 17-6-2014
Door toeval ontdekt:
Stel je tikt een zoekvraag ' Am I' in en je wordt weggeroepen.
Google maakt hiervan:
Am I an alcoholic
Am I fit to drive
Am I allergic to dogs
tel me, Andiy, am I
Iemand is zo slim geweest om dit soort 'gedichten' in een blog te zetten. je kan dus leuk experimenteren met zoektermen.
Door toeval ontdekt:
Stel je tikt een zoekvraag ' Am I' in en je wordt weggeroepen.
Google maakt hiervan:
Am I an alcoholic
Am I fit to drive
Am I allergic to dogs
tel me, Andiy, am I
Iemand is zo slim geweest om dit soort 'gedichten' in een blog te zetten. je kan dus leuk experimenteren met zoektermen.
App, die kinderen dwingt terug te bellen
NRC 20-8-2014
Deze app Ignore No More vergrendelt de smartphone van de kinderen totdat zij hun gemiste sms-jes en oproepen van ouders hebben beantwoord.
Deze app Ignore No More vergrendelt de smartphone van de kinderen totdat zij hun gemiste sms-jes en oproepen van ouders hebben beantwoord.
Chat-apps
NRC 22-8-2014
Volgens het artikel voor huisvader, nerd en lolbroek:
- WhatsApp, voor keurige mensen
- Telegram, voor wie privacy belangrijk vindt.
- Silent Text, voor de echte privacyliefhebber
- WeChat, voor de lolbroeken. Chinees met uitbundige animaties.
- Secret, voor de roddelkont en pestkop
- Yo, voor de man met weinig woorden. Men heeft aan 1 woord genoeg Yo.
Volgens het artikel voor huisvader, nerd en lolbroek:
- WhatsApp, voor keurige mensen
- Telegram, voor wie privacy belangrijk vindt.
- Silent Text, voor de echte privacyliefhebber
- WeChat, voor de lolbroeken. Chinees met uitbundige animaties.
- Secret, voor de roddelkont en pestkop
- Yo, voor de man met weinig woorden. Men heeft aan 1 woord genoeg Yo.
donderdag 2 oktober 2014
internetoplichting
Seniorweb
Banken, de politie en het Openbaar Ministerie gaan intensiever samenwerken bij de aanpak van internetoplichting. Als bij de politie meerdere aangiften zijn gedaan waarin hetzelfde rekeningnummer wordt genoemd, informeert de politie de betreffende bank daarover.
Dat hebben de partijen in overleg besloten, samen met onder meer de Nederlandse Vereniging van Banken. Ze gaan gezamenlijk het publiek voorlichten en de onderlinge uitwisseling van informatie verbeteren. Banken werken eraan mee omdat zij willen bijdragen aan de bestrijding van internetoplichting.
Online meldpunt
De aangesloten partijen willen dat mensen zich bewuster worden van de risico’s van internetaankopen. Ook willen ze adviezen en tips geven over gebruik en misbruik van bankrekeningnummers en over hoe mensen veilig kunnen handelen via internet. Centraal daarbij staat het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting.
Contact met de bank
Als bij het meldpunt meerdere aangiftes zijn gedaan waarin hetzelfde bankrekeningnummer wordt genoemd, stuurt het een bericht aan de betreffende bank. Op basis hiervan neemt de bank maatregelen. Deze kunnen bestaan uit het aanspreken van de cliënt, het blokkeren van diens rekening en het beëindigen van de bankrelatie. Mensen kunnen nu via het meldpunt al kijken of iemands bankrekening al eens aangemeld is als zijnde verdacht.
Banken en justitie werken samen tegen internetoplichting
dinsdag 30 september 2014
Dat hebben de partijen in overleg besloten, samen met onder meer de Nederlandse Vereniging van Banken. Ze gaan gezamenlijk het publiek voorlichten en de onderlinge uitwisseling van informatie verbeteren. Banken werken eraan mee omdat zij willen bijdragen aan de bestrijding van internetoplichting.
Online meldpunt
De aangesloten partijen willen dat mensen zich bewuster worden van de risico’s van internetaankopen. Ook willen ze adviezen en tips geven over gebruik en misbruik van bankrekeningnummers en over hoe mensen veilig kunnen handelen via internet. Centraal daarbij staat het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting.
Contact met de bank
Als bij het meldpunt meerdere aangiftes zijn gedaan waarin hetzelfde bankrekeningnummer wordt genoemd, stuurt het een bericht aan de betreffende bank. Op basis hiervan neemt de bank maatregelen. Deze kunnen bestaan uit het aanspreken van de cliënt, het blokkeren van diens rekening en het beëindigen van de bankrelatie. Mensen kunnen nu via het meldpunt al kijken of iemands bankrekening al eens aangemeld is als zijnde verdacht.
Smart-tv
Seniorweb
Mensen die een smart-tv bezitten, moeten zich realiseren dat de makers ervan meekijken met onder meer hun televisie- en internetgedrag. Dat staat in de algemene voorwaarden van de tv’s. Maar die zijn zo lang en moeilijk dat mensen meestal niet weten waarmee ze instemmen.Dat meldt de Consumentenbond. Wie een smart-tv met internet erop aanschaft, moet tijdens de installatie de voorwaarden lezen en ermee akkoord gaan. Anders werken de extra functies van de tv’s niet of deels niet. De voorwaarden beslaan soms wel tientallen pagina’s juridische taal. Voor de gemiddelde mens nauwelijks doorheen te komen.
Registreren
De Consumentenbond bekeek de voorwaarden van grote bedrijven als Samsung, Panasonic, Sony en Philips. Die houden op verschillende manieren bij wat iemand doet met zijn smart-tv. Zo registreert Panasonic waar mensen naar kijken, net als Sony en Philips.
Campagne
De bond wil dat de bedrijven hun voorwaarden simpeler maken en goed uitleggen wat ze doen met de kijkgegevens van mensen. Er is daarvoor een speciale campagne van start gegaan met de naam Helder over Online Privacy.
Makers smart-tv’s kijken met gebruikers mee
maandag 29 september 2014
Registreren
De Consumentenbond bekeek de voorwaarden van grote bedrijven als Samsung, Panasonic, Sony en Philips. Die houden op verschillende manieren bij wat iemand doet met zijn smart-tv. Zo registreert Panasonic waar mensen naar kijken, net als Sony en Philips.
Campagne
De bond wil dat de bedrijven hun voorwaarden simpeler maken en goed uitleggen wat ze doen met de kijkgegevens van mensen. Er is daarvoor een speciale campagne van start gegaan met de naam Helder over Online Privacy.
Abonneren op:
Posts (Atom)