donderdag 5 december 2013

Het naderende einde van Wikipedia

NRC 4-12-2013

De ideologie van Wikipedia was: gratis verspreiding van kennis, zonder tussenkomst van bedrijven of overheden.

Het aantal bezoekers stijgt nog steeds en dit jaar werden er 6,4 miljoen artikelen bijgevoegd.

Problemen:

  1. Achter de schermen zijn er sinds 2007 problemen: 1/3 van de vrijwilligers van de Engelstalige Wikipedia is afgehaakt, in Nederland de helft. Dit bedreigt de kwaliteit. 
  2. Ook het ongebalanceerde aanbod is een probleem. Zo'n 90 % van d redacteuren is man en zij bedienen vaak alleen techniek, ICT en nerdcultuur.
  3. Het woud aan regels waar redacteuren zich aan moet houden.
Wikipedia probeert nu nieuwe vrijwilligers aan te trekken met toegankelijker bewerksoftware. Er worden workshops schrijven gegeven om vrouwen aan te trekken.
Door Facebook en Twitter zijn mensen minder te porren voor een samenwerkingsproject als Wikipedia.

Serious Request in Arnhem

Gelderlander 30-11-2013

Serious Request Top 2000 zal op 21 december in Mahler een muziekmarathon houden met studenten van het Rijnijssel College van de School voor de Podiumkunsten.
Tijd: 12.00-02.00u
Gevraagd; vrijwillige bijdrage.

Arnhemse rechtspraak digitaal

Gelderlander 30-11-2013

De rechtspraak gaat steeds digitaler worden. Dat scheelt heel veel papierwerk en je kan als rechter contact amken met rechters, officieren, griffiers en advocaten over de hele wereld.

winkelstad Arnhem

Arnhem heeft een eigen website voor haar 1300 winkels.

woensdag 4 december 2013

sociale media om jongeren politiek bewust te maken

Participatieve online media zoals sociale media, chatrooms en online fora zijn veel effectiever voor het politiek bewust maken van jongeren dan klassieke nieuwsmedia zoals het journaal of de krant. Als jongeren zelf deel uit maken van het debat over politiek leren zij meer over het onderwerp en worden gemotiveerder om zelf mee te doen. Dit blijkt uit onderzoek van Judith Möller. Zij promoveert vrijdag 6 december aan de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Het is van groot belang om te begrijpen hoe jongeren kennis maken met politiek. In haar proefschrift richt Möller zich vooral op de rol van de media in dit proces. Ze analyseerde hiervoor data uit een survey die ze hield onder 746 jongeren tussen 15 en 18 jaar. In 2012 keken meer dan driekwart van de jongeren tenminste een keer per week naar het journaal, 72% las minimaal een keer per nieuws op nu.nl en 60% minimaal een keer per week een gratis krant. 32% van de jongeren gaf aan weinig of niet politiek geïnteresseerd te zijn.

Möller laat met haar onderzoek zien dat nieuwsmedia niet verantwoordelijk zijn voor de afnemende politieke betrokkenheid onder jongeren. Integendeel, nieuwsmedia kunnen bijdragen aan politieke interesse onder jongeren waardoor ze in het vervolg meer nieuws lezen of kijken. Daardoor ontstaat een opwaartse spiraal van politieke kennis en gebruik van nieuwsmedia. Als jongeren die voor het eerst stemmen ervan overtuigd zijn dat ze het politieke systeem voldoende begrijpen, is het veel waarschijnlijker dat ze daadwerkelijk gebruik maken van hun recht om te stemmen.
Drie lessen voor politiek burgerschap jongeren
Volgens Möller kan er op drie manieren voor gezorgd worden dat jongeren in de toekomst meer betrokken worden bij de politiek.
• Onderwijs ze: Kennis over politiek, opgedaan door familie of op school motiveert jongeren om het nieuws aan te zetten. Als ze eenmaal geïnteresseerd zijn in politiek, leren ze waarschijnlijk steeds meer van de nieuwsmedia. Tegen de tijd dat ze achttien worden voelen ze zich competent genoeg om te stemmen.
• Bereik ze: Nieuwsmedia kunnen alleen een positief effect hebben op politieke kennis en betrokkenheid van de jongste generatie als het de jongeren bereikt. Dit kan worden gerealiseerd door nieuwsmedia zo te ontwerpen dat zij relevant zijn voor jongeren, zowel qua inhoud als qua stijl.
• Betrek ze: Van alle verschillende nieuwsbronnen laten participatieve online media verreweg de grootste effecten op politieke participatie zien. Dit betekent dat jongeren het meest over politiek leren als ze zelf deelnemen aan het politieke communicatieproces.

dinsdag 3 december 2013

weg met de catalogus?

KNVI congres 15 november 2013

KNVI: Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatie professionals.


Workshop  “Radicale keuzes: het einde van de catalogus als zoeksysteem”.

Simone Kortekaas van de Universiteit van Utrecht vertelde over het besluit van de universiteitsbibliotheek om de catalogus af te schaffen.  Na onderzoek bleek namelijk dat veel studenten de catalogus nauwelijks gebruikten, terwijl de universiteitsbibliotheek er wel veel tijd en moeite instak.
Studenten zoeken via zoekmachines (80%) en dan vooral via Google Scholar ( full tekst articles).
De universiteit heeft daarop besloten de eigen catalogus op te heffen en energie te steken in instructies om te zoeken via het Internet.
De insteek van de verandering is dus het zoekgedrag van de gebruiker.
Na dit verhaal vertelde Richard Wallis van het OCLC over het gebruik van de catalogus. Hij stelde dat de meeste catalogi voor de gebruikers moeilijk te vinden zijn.
Gebruikers zoeken via Google. Als je nu op google een zoekopdracht doet, verschijnt rechts op je scherm allerlei extra informatie. Zaak is dus jouw informatie op google zien te krijgen. Er zijn speciale programma’s voor: Bijv. http://schema.org/docs/gs.html. Daar kun je allerlei informatie op zetten zodat het op het web vindbaar is.
Ook interessant is http://oclc.org/nl-NL/worldcat.html Op die site vind je informatie over hoe de catalogus via internet vindbaar is te maken. Ook het concept Linked data werd uitgelegd. Op de genoemde site kun je een mooi filmpje vinden waarin dit wordt uitgelegd.


gamification

NRC 21-11-2013

Gamification is het gebruik van gamevormen voor andere doeleinden.

Bijvoorbeeld 'Into D'mentia' is een spel waarbij mantelzorgers ervaren hoe het is om dement te zijn. het is niet openbaar te bezoeken.

Het spel 'That dragon: Cancer' laat de speler ervaren hoe het is om vader te zijn van een terminaal ziek kind.

Gamification kan dus ook een vorm van storytelling aannemen.

het nieuwe passende onderwijs

NRC 25-11-2013

Een stukje geschiedenis:
- 1990: zorgleerlingen moeten vaker naar een reguliere school i.p.v. speciaal     onderwijs.
- 1995: budget voor speciaal onderwijs wordt stapsgewijs gehalveerd.
- 1998: van het reguliere basisonderwijs mogen maar 2 % van hun leerlingen     naar speciaal onderwijs.
- 2003: ouders kunnen voor hun kinderen een  'rugzak' aanvragen.
- 2006: leerlingen met gedragsproblemen moeten meer naar regulier          onderwijs.
- 2007: Wet passend onderwijs. Invoering 1 augustus 2014.

Nieuwe situatie: scholen richten samenwerkingsverbanden op om de zorgleerlingen onderling te kunnen opvangen. Scholen kunnen hun eigen 'specialisaties' hebben.
Voor iedere rugzakleerling in het reguliere onderwijs wordt een arrangement gemaakt qua ondersteuning, een ontwikkelingsperspectief gemaakt (OPP) waar door de school extra geld kan aanvragen bij de extra ondersteuning. Ieder leerling krijgt dan zijn eigen ondersteuningsprofiel.
In het samenwerkingsverband waarbinnen alle regionale en speciale scholen per regio zijn vertegenwoordigd, behalve die voor leerlingen in het auditieve spectrum, spraak- en taalproblemen en met een visuele beperking, zijn de scholen verantwoordelijk voor het plaatsen en ondersteunen van een leerling.
De keuzevrijheid voor leerlingen, die naar het reguliere onderwijs gaan is beperkt, omdat de samenwerkingsverbanden onderling gaan uitmaken wie zij gaan aannemen. Om nog toe te worden gelaten in het speciale onderwijs is een toelaatbaarheidsverklaring nodig.
Scholen hebben een zorgplicht voor iedere ingeschreven leerling en die wordt aangenomen. Ouders die leerlingen aanmelden op een school krijgen binnen 6 tot 10 weken bericht van de school of hun kind is aangenomen. Binnen het samenwerkingsverband moet het kind anders wel geplaatst worden.

Kijkwijzer voor YouTube-filmpjes

NRC 27-11-2013

Christenunie en het CDA willen een online kijkwijzer voor video's op Youtube en vergelijkbare sites.
De Christenunie wil een systeem waarbij internetgebruikers zelf filmpjes beoordelen. Het CDA steunt dit idee.

De overheid zou het You Rate-systeem moeten testen, ontwikkeld door Nicam (Kijkwijzer) en de Britse filmkeuring (Novum). 

fusie TROS en AVRO

NRC 29-11-2013

Op 1 januari 2014 gaan de beide omroepen volledig fuseren. Zij gaan samen naar het verbouwde pand van de Wereldomroep op het Mediapark in Hilversum.

De verenigingen heffen zich per 1 september 2014 op.

Tezamen zijn ze de grootste omroep 700.000 leden. Er moet nog een nieuwe naam worden verzonnen.
De AVRO biedt cultuur en de TROS Nederlandse muziek, Consument en veiligheid en amusement. Amusement is vaak een van de genres waarop de publieke omroep gaat bezuinigen.

Duitse site Xing

NRC 29-11-2013

Opmerkelijk: het Duitse sociale netwerk Xing met 12 miljoen leden de belangrijkste concurrent van Linkedin heeft zijn eerste papieren, voorlopig eenmalige uitgave geproduceerd. Het eerste nummer gaat over de arbeidsmarkt en wordt gratis verspreid op stations en luchthavens.

De Burda is de eigenaar van Xing.

MBO Duits

Gelderlander 28-11-2013

In de grensregio's is het van wezenlijk belang dat men Duits kan praten. Het wordt echter onvoldoende ingezien. M.n. voor het MBO is dat belangrijk.

In het voortgezet onderwijs wordt de belangstelling hiervoor ook steeds minde, terwijl wij grote handelsbelangen hebben met Duitsland.

digitale krant dichterbij

Gelderlander 27-11-2013

Het Finse bedrijf Leia Media komt in 2015 met een e-reader met een flexibel scherm dat je kan oprollen. Dit zou een oplossing kunnen zijn als vervanger voor de papieren krant.