NRC 25-11-2013
Een stukje geschiedenis:
- 1990: zorgleerlingen moeten vaker naar een reguliere school i.p.v. speciaal onderwijs.
- 1995: budget voor speciaal onderwijs wordt stapsgewijs gehalveerd.
- 1998: van het reguliere basisonderwijs mogen maar 2 % van hun leerlingen naar speciaal onderwijs.
- 2003: ouders kunnen voor hun kinderen een 'rugzak' aanvragen.
- 2006: leerlingen met gedragsproblemen moeten meer naar regulier onderwijs.
- 2007: Wet passend onderwijs. Invoering 1 augustus 2014.
Nieuwe situatie: scholen richten samenwerkingsverbanden op om de zorgleerlingen onderling te kunnen opvangen. Scholen kunnen hun eigen 'specialisaties' hebben.
Voor iedere rugzakleerling in het reguliere onderwijs wordt een arrangement gemaakt qua ondersteuning, een ontwikkelingsperspectief gemaakt (OPP) waar door de school extra geld kan aanvragen bij de extra ondersteuning. Ieder leerling krijgt dan zijn eigen ondersteuningsprofiel.
In het samenwerkingsverband waarbinnen alle regionale en speciale scholen per regio zijn vertegenwoordigd, behalve die voor leerlingen in het auditieve spectrum, spraak- en taalproblemen en met een visuele beperking, zijn de scholen verantwoordelijk voor het plaatsen en ondersteunen van een leerling.
De keuzevrijheid voor leerlingen, die naar het reguliere onderwijs gaan is beperkt, omdat de samenwerkingsverbanden onderling gaan uitmaken wie zij gaan aannemen. Om nog toe te worden gelaten in het speciale onderwijs is een toelaatbaarheidsverklaring nodig.
Scholen hebben een zorgplicht voor iedere ingeschreven leerling en die wordt aangenomen. Ouders die leerlingen aanmelden op een school krijgen binnen 6 tot 10 weken bericht van de school of hun kind is aangenomen. Binnen het samenwerkingsverband moet het kind anders wel geplaatst worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten