Participatieve online media zoals sociale media, chatrooms en online fora
zijn veel effectiever voor het politiek bewust maken van jongeren dan klassieke
nieuwsmedia zoals het journaal of de krant. Als jongeren zelf deel uit maken van
het debat over politiek leren zij meer over het onderwerp en worden
gemotiveerder om zelf mee te doen. Dit blijkt uit onderzoek van Judith Möller.
Zij promoveert vrijdag 6 december aan de Universiteit van Amsterdam
(UvA).
Het is van groot belang om te begrijpen hoe jongeren kennis maken met
politiek. In haar proefschrift richt Möller zich vooral op de rol van de media
in dit proces. Ze analyseerde hiervoor data uit een survey die ze hield onder
746 jongeren tussen 15 en 18 jaar. In 2012 keken meer dan driekwart van de
jongeren tenminste een keer per week naar het journaal, 72% las minimaal een
keer per nieuws op nu.nl en 60% minimaal een keer per week een gratis krant. 32%
van de jongeren gaf aan weinig of niet politiek geïnteresseerd te zijn.
Möller laat met haar onderzoek zien dat nieuwsmedia niet verantwoordelijk
zijn voor de afnemende politieke betrokkenheid onder jongeren. Integendeel,
nieuwsmedia kunnen bijdragen aan politieke interesse onder jongeren waardoor ze
in het vervolg meer nieuws lezen of kijken. Daardoor ontstaat een opwaartse
spiraal van politieke kennis en gebruik van nieuwsmedia. Als jongeren die voor
het eerst stemmen ervan overtuigd zijn dat ze het politieke systeem voldoende
begrijpen, is het veel waarschijnlijker dat ze daadwerkelijk gebruik maken van
hun recht om te stemmen.
Drie lessen voor politiek burgerschap
jongeren
Volgens Möller kan er op drie manieren voor gezorgd worden dat
jongeren in de toekomst meer betrokken worden bij de politiek.
• Onderwijs
ze: Kennis over politiek, opgedaan door familie of op school motiveert jongeren
om het nieuws aan te zetten. Als ze eenmaal geïnteresseerd zijn in politiek,
leren ze waarschijnlijk steeds meer van de nieuwsmedia. Tegen de tijd dat ze
achttien worden voelen ze zich competent genoeg om te stemmen.
• Bereik ze:
Nieuwsmedia kunnen alleen een positief effect hebben op politieke kennis en
betrokkenheid van de jongste generatie als het de jongeren bereikt. Dit kan
worden gerealiseerd door nieuwsmedia zo te ontwerpen dat zij relevant zijn voor
jongeren, zowel qua inhoud als qua stijl.
• Betrek ze: Van alle
verschillende nieuwsbronnen laten participatieve online media verreweg de
grootste effecten op politieke participatie zien. Dit betekent dat jongeren het
meest over politiek leren als ze zelf deelnemen aan het politieke
communicatieproces.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten