maandag 3 februari 2014

adverteren en smartphone

NRC 28-1-2014

Adverteren op sociale media blijft lastig, omdat de reclame niet op een reclame mag lijken. En dat blijft zo.
Oplossing: stel iemand staat op het station  in de rij bij Starbucks en maakt een foto van de koffie en zet deze op Facebook of Twitter. Marketeers zien dit als een vorm van adverteren: het moment dat locatiegegevens van de smartphone worden gekoppeld aan berichten op sociale media. In de toekomst, 'fast forward', krijg je dan als je het station binnenloopt de melding 'zin in een kopje koffie?' het gaat dus om gepersonaliseerde advertenties op het moment dat je langs een winkel loopt.
Op sociale media zit een aantrekkelijk berg van persoonlijke informatie voor de adverteerders: geslacht, relatiestatus, hobby's enz.
Facebook begint met videoadvertenties in de nieuwsfeed.

3 manieren om reclame te maken op sociale media:

  1. Gesponsorde tweets. Bedrijven betalen invloedrijke twitteraars om een tweet te plaatsen waarin ze hun producten of merk aanprijzen. Eeen toegevoegde tag kan zijn #adv, #paid, #spons
  2. Betaalde content. Bedrijven betalen websites en bloggers om artikelen of andere content aan hun producten te wijden, de zgn. advertorials.
  3. Manipulatie van klantenrecensies. Bedrijven kunnen recensies van hun producten manipuleren, bijvoorbeeld door slechte recensies te verwijderen of mensen te betalen, in geld of in natura, om goede recensies te schrijven. Dit mag niet volgens de reclamecode.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten