NRC 9 en 10 november 2013
De Nederlandse uitgeverscultuur is nog altijd aanbodgericht. Er is weinig aandacht voor wat de lezer wil. Het e-boek kan dat veranderen.
Het e-boek heeft in Nederland 4 % van de markt in handen, Duitsland 2,4 % en Frakrfijk 3 %. Dat is op het vaste land. In de Angelsaksische landen ligt dit op 40 % en in 2014 wrs boven de 50 %.
Hoe kan dat? In 2007 introduceerde Amazon de Kindle (e-reader) met een groot aanbod van boeken (3 miljoen) tegen redelijke prijzen.
Ter vergelijking: bol.com biedt 20.000 titels aan. Niet van alle bboeken is een e-boek te krijgen.
Verder is er een chaotische markt van e-readers, waarbij je niet een Amazon boek op een Sony reader kan lezen. het ander probleem is de prijs. Het is niet veel goedkoper dan de papieren vorm. Dit i.t.t. de Angelsaksische landen. Dit komt door de BTW in Nederland op e-boeken van 21 %. Op boeken is dit 6 %.
Het e-boek laat wel zien wat er leeft onder de lezers en daar kan je smaakprofielen op aanpassen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten