Bron: Informatieprofessional 3 2013
Phil Bradley, internetconsultant, trainer en voorzitter van CILIP, het Britse equivalent van onze NVB, verzorgde Op het VOGIN congres in maart de keynote speech The changing landscape of web search. Bradley betoogde dat de traditionele zoekmachines in veel opzichten niet meer voldoen. Ze focussen vooral op webpagina’s en benadrukken daardoor oude informatie (die hoger in de ranking verschijnt) en niet de nieuwe pagina’s die nog niet de tijd gehad hebben om hoger in de ranking te komen. De traditionele zoekmachines bieden ook weinig indicatie voor authority. Bradley: ‘Google doesn’t care about search, Google is an advertising company.’ Volgens Bradley levert Google (en ook Bing bijvoorbeeld) ‘poor quality data’, de zoekresultaten zijn te manipuleren en ‘Google don’t want you to think’, wat volgens hem onder andere blijkt uit het feit dat de optie voor Advanced search ergens moeilijk vindbaar weggestopt zit. En doordat Google de zoekresultaten steeds meer probeert te personaliseren dreigt ook het gevaar van een filter bubble (een door Eli Pariser gemunt begrip). Bradleys conclusie: ‘Search is broken: it wants to be everything, be personalised and make money from advertising.’ Er wordt te veel irrelevante informatie geleverd en veel relevante informatie wordt niet gevonden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten