maandag 4 maart 2013

Online shoppen en (wille)keurmerken

Bron: nu.nl

Centraal Beheer Achmea heeft dit jaar een verzekering in het leven geroepen speciaal voor webwinkels. Het is volgens Achmea voor webwinkeliers de moeite waard de verzekering af te sluiten, omdat consumenten dan meer vertrouwen zullen hebben in de online shop. Online shoppers hebben bij een website met het Koopzeker-keurmerk de garantie dat als het product te laat, beschadigd of helemaal niet geleverd wordt, er een vergoeding volgt.

Bemiddelaar

Achmea belooft shoppers op te treden als bemiddelaar, voor gevallen waarin een online gekocht product om welke reden dan ook niet goed wordt geleverd en de klant er met de webwinkel niet uit komt. “Stel dat je een nieuwe koelkast hebt besteld, maar de webshop waar je hem kocht gaat onverwacht failliet. Koopzeker biedt je de garantie dat je in zo’n geval je geld terug krijgt. Het is niet alleen een keurmerk, maar een verzekering die bijdraagt aan de betrouwbaarheid van webwinkels.”, stelt de verzekeraar in een persbericht.

Meer online aankopen, maar ook meer klachten

Achmea speelt hiermee slim in op zowel de groeiende rol van online, als de groeiende ontevredenheid onder online shoppers. Uit onderzoek van de Consumentenautoriteit blijkt dat zowel het aantal verkopen via internet, als het aantal webshops toeneemt. Maar ook het aantal klachten van consumenten over aankopen via internet. Bij verkoop via internet gelden speciale regels die consumenten beschermen, maar meer dan tweederde van de onderzochte Nederlandse online winkels vermeldt deze regels niet goed op de website.

Een wildgroei aan keurmerken

Het consumentenprogramma Tros Radar besteedde eind 2011 al aandacht aan het feit dat iedereen eigenlijk zo maar een webwinkel-keurmerk kan beginnen. Er zitten geen wettelijke verplichtingen aan een keurmerk en dit heeft dan ook tot een wildgroei geleid van logo’s die consumenten het gevoel moeten geven dat het hier een betrouwbare webshop betreft. Je zou dus kunnen denken dat met we met Koopzeker er weer zo’n online keurmerk bij hebben.

Consumentenbond

Een bezoekje aan de website van de Consumentenbond leert ons dat de online-consument wettelijk al goed beschermd is, ook zonder een extra verzekering. Volgens de consumentenbond voegt het Koopzeker-keurmerk niet veel toe aan de rechten die je als consument al hebt. Wordt een product niet geleverd? Of is niet het juiste product geleverd? Dan mag je verwachten dat de webwinkel dit oplost. Hier heb je gewoon recht op. En als je er niet uitkomt met de webwinkel, kun je de geschillencommissie inschakelen. Dit kan als de webwinkel het Thuiswinkel Waarborg of het Webshop Keurmerk heeft. Dan kun je rekenen op een onafhankelijke behandeling van je klacht.
Volgens Centraal Beheer verwijzen koeriers en webwinkels in de praktijk echter vaak naar elkaar. De klant zou daar de dupe van worden. “De klant raakt verstrikt in een juridisch web van algemene voorwaarden. Mocht er bij een webwinkel met het keurmerk iets misgaan, bemiddelt of vergoedt Centraal Beheer”, aldus een woordvoerder.

Google keurmerk op komst?

En wellicht komt er binnenkort wel nog een keurmerk bij dat alles weer op zijn kop gaat zetten. In de Verenigde Staten is Google met zijn keurmerk Trusted Stores (ook met kopersbescherming) namelijk breed actief geworden. Google maakt Trusted Stores beschikbaar voor alle Amerikaanse online retailers. Het keurmerk biedt informatie voor bezoekers en garanties voor kopers. Het grote voordeel: Google Trusted Stores is voor zowel webshoppers als online retailers gratis. Interessant dus om deze ontwikkeling nauwlettend in de gaten te houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten