15-jarigen goede probleemoplossers
24 apr 2014 - Nederlandse 15-jarige leerlingen kunnen bovengemiddeld problemen oplossen. Dit blijkt uit de nieuwste PISA-publicatie van de OESO.
In het PISA-onderzoek werden leerlingen gevraagd om een aantal onbekende situaties op te lossen. Hierbij blijkt dat Nederlandse leerlingen bovengemiddeld scoren: ze eindigden als 14e van de 44 deelnemende landen en Chinese regio's. Onder de OESO-lidstaten staat Nederland op plaats 9. En in Europa op plaats 5.Nederlandse jongeren staan bovengemiddeld open voor nieuwe problemen, kunnen goed omgaan met twijfel en onzekerheid en durven hun intuïtie te gebruiken. Het percentage Nederlandse leerlingen dat op de hoogste vaardigheidsniveaus (5 en 6) presteert, is met 14% hoger dan het OESO-gemiddelde van 11%. In Nederland is 1 op de 5 jongeren zwak in problemen oplossen; zij kunnen dit alleen voor eenvoudige, vertrouwde problemen.
Het oplossen van problemen is in het Nederlandse onderwijs geen kerndoel, maar is verweven met de inhoud van ieder vak. De PISA-opgaven die het probleemoplossend vermogen meten, zijn niet op domeinspecifieke kennis gericht. Wel blijkt er overlap met vaardigheden in wiskunde, lezen en natuurwetenschappen.
De VO-raad vindt aandacht voor deze probleemoplossende vaardigheden een positieve ontwikkeling. Ze zijn cruciaal voor de toekomstkansen van leerlingen in een globaliserende en competitieve arbeidsmarkt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten