maandag 27 mei 2013

a-sociale netwerken

Bron: NRC 4 en 5 mei 2013

De Amsterdamse hoogleraar Jose van Dijck ( The Culture of connectivity, a critiacl history of social media) vindt dat sociale netwerken als Facebook, Twitter, Youtube, Linkedin en Hyves grote databedrijven zijn die gebruikers verbinden en hen manipuleren om zoveel mogelijk met elkaar te delen. Het doel: meer advertenties te verkopen.

Vroeger waren we net zo sociaal als nu, maar de sociale processen zijn formeler geworden. Wat je vroeger op het schoolplein schreeuwde stond niet vast. Nu is alles openbaar en ligt het vast. Wil je het prive houden, dan moet je extra op een knop drukken.
Media en politie slaan soms ook de plank mis met het hanteren van sociale media. Bijvoorbeeld door een neptweet over een mogelijke aanslag op Obama, klapte de Amerikaanse beurs in.
Sociale media reflecteren wat er op de tv gebeurt en vice versa.

Van oorsprong waren sociale netwerken bedoeld om de wereld democratischer te maken door dingen met elkaar te delen, maar nu zijn de commerciele doeleinden belangrijker geworden. Bijvoorbeeld Google koopt YouTube op.
Elke 'Like' betekent een nieuwe koopkans.
De gebruiker veranderde van een produser in een frustomer (friend and customer). Bedrijven proberen via Facebook 'vriendschappelijke' relaties te onderhouden.
We hebben in 5 jaar een omslag gemaakt van participatiemedia, die gebruikers als middelpunt beschouwen naar 'Frictionless sharing': inforamtie delen en publiek maken is de norm.

Internet is het spoorwegstelsel,www, waarbij je zelf bepaalt wanneer je in of uit wilt stappen. Facebook en Google zijn all-in reisorganisaties.
Deze  GAFA (Google, Apple, Facebook,Amazon) strijden voor internetvrijheid en netneutraliteit, het ongehinderd doorgeven van data zonder bemoeienis van overheden. Maar ze gerbuiken die vrijheid vooral voor hun eigen apps en diensten. facebook is nodig als identificatiemiddel voor allerlei diensten. Google maakt van de consumenten 'Super users' door gerbuikersdiensten aan elkaar te koppelen.

Het is belangrijk om op scholen mediawijsheid te geven naast de informatica, om kritisch te blijven kijken naar een door data gedomineerde media.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten