Ook 2014 wordt weer smullen
In december brachten we weer veel tijd door in de keuken voor het kerstdiner.
Per huishouden werd er gemiddeld 2.5 uur in de keuken
gestaan voor het kerstdiner, zo bleek uit onderzoek van TNS Nipo. Gourmetten en
het meergangendiner – bestaande uit vier gangen – met veel vlees werden
veelvuldig voorgeschoteld. De gangen werden vooral zelf bereid, waarbij de
verschillende magazines van de supermarkten zoals Allerhande (inclusief online
varianten) en receptenwebsites veel als inspiratiebron dienden.
Meer dan een half miljoen mensen bezochten de site van Albert Heijn
in het weekend voor kerst wat een 20% stijging is ten opzichte van 2012. De best
bekeken recepten uit de kersteditie van Allerhande (in december 2013) volgens de
online statistieken zijn:
Twee derde print wel eens digitale recepten uit om mee te nemen naar
de supermarkt of om te gebruiken in de keuken. Nieuwe producten worden tevens
vaker gekocht doordat deze in een online recept vermeldt staan. Het is dus zaak
om als voedingsmiddelenfabrikant online goed aanwezig te zijn op sites met o.a.
recepten en kookvideo’s als wel dit zelf aan te bieden op een eigen site. Bedien
hiermee de consument op het moment dat deze zich oriĆ«nteert op de vraag “wat
gaan we eten & drinken?”.
Helaas willen niet alle recepten, instructies het beoogde resultaat opleveren. Op de volgende site is het verschil in resultaat te zien: Top 35 kook en bak creaties die er anders uit zien dan het origineel. Voor deze kookkunstenaars is er echter online nog een vluchtroute via: Thuisafgehaald.nl waar je kunt zien wie er smakelijke gerechten in de buurt aanbiedt of, als je wel succesvol bent geweest in de keuken, dit kan delen met je buurt.
Bronnen:
Wat kocht de klant met kerst
Onderzoek Allerhande
De kerstcijfers van Albert Heijn
Meer dan een half miljoen mensen bezochten de site van Albert Heijn
in het weekend voor kerst wat een 20% stijging is ten opzichte van 2012. De best
bekeken recepten uit de kersteditie van Allerhande (in december 2013) volgens de
online statistieken zijn: | Tiramisutaart | 45.486 |
| Gevulde kalkoen | 20.418 |
| Kerstboomstammetje | 19.009 |
| Zuppa inglese | 18.738 |
| Kerstham met dille | 17.218 |
Inspiratie
De recepten en kookvideo’s zorgden hiermee voor de nodige kerstinspiratie. Uit eerder onderzoek in 2012 bleek ook al dat 94% van alle huishoudens wel eens informatie of recepten opzoekt over eten en drinken.
Twee derde print wel eens digitale recepten uit om mee te nemen naar
de supermarkt of om te gebruiken in de keuken. Nieuwe producten worden tevens
vaker gekocht doordat deze in een online recept vermeldt staan. Het is dus zaak
om als voedingsmiddelenfabrikant online goed aanwezig te zijn op sites met o.a.
recepten en kookvideo’s als wel dit zelf aan te bieden op een eigen site. Bedien
hiermee de consument op het moment dat deze zich oriĆ«nteert op de vraag “wat
gaan we eten & drinken?”.Social talk
Nadat al het lekkers is gemaakt, zijn we er ook dol op om dit te delen op social media. Trots als we zijn op onze eigen creaties en ermee willen laten zien wat voor moois en lekkers we gemaakt hebben. Iedereen herkent de foto’s wel van Instagram, Pinterest en posts op Twitter en Facebook. Pinterest heeft zelfs een overzicht gemaakt van de 20 recepten die het meest ‘gepind’ zijn: Top 20 Pinterest recepten.Helaas willen niet alle recepten, instructies het beoogde resultaat opleveren. Op de volgende site is het verschil in resultaat te zien: Top 35 kook en bak creaties die er anders uit zien dan het origineel. Voor deze kookkunstenaars is er echter online nog een vluchtroute via: Thuisafgehaald.nl waar je kunt zien wie er smakelijke gerechten in de buurt aanbiedt of, als je wel succesvol bent geweest in de keuken, dit kan delen met je buurt.
Bronnen:
Wat kocht de klant met kerst
Onderzoek Allerhande
Tags: Albert Heijn, kerstdiner-statistieken, online recepten
Geen opmerkingen:
Een reactie posten