donderdag 28 februari 2013

Boek: De mediawijzer 2013


Bron: mediawijzer.net
Een boek over ontwikkelingen en trends op het gebied van  mediawijsheid



Davindi

Bron: Indruk zomer 2012

Davindi wordt de zoekmachine voor het basisonderwijs! In het basisonderwijs is behoefte aan een veilige, lees: betrouwbare, zoek- en vindomgeving voor kinderen. Vanaf media mei 2012 was Davindi niet meer beschikbaar voor het VO en MBO.

Davindi richt zich nu op leerkrachten en leerlingen van groep 5 tot en met 8. de website is ook helemaal aangepast aan deze doelgroep.

Flipping the classroom

Bron: Indruk november 2012

Deze methode van lesgeven past heel goed bij de huidige YouTube-generatie. Ze zijn immers altijd online en zijn gewend om toegang te hebben tot voor hen relevante informatie.

Met Flipping the Classroom, die gebruik maakt van screencasts,  kunnen de docenten hun lessen digitaliseren, zodat deze ook buiten de lessen zijn te bekijken of om het huiswerk te maken. De tijd in de klas kan men dan besteden aan experimenten, projecten en leerlingen  zoveel mogelijk persoonlijke aandacht en onderwijs op maat aan te bieden.

Een vervolgstap is het Flipped-Mastery model: leerlingen kunnen op eigen tempo door de stof en kunnen pas verder als ze een bepaald onderdeel beheersen.

Internet

Bron: Indruk november 2012

Het Internet der Dingen

Lees meer "The Internet of Things"


Het Internet der Dingen is een ontwikkeling waarbij alledaagse objecten (tas, schoenen, koelkast) in de toekomst verbonden zijn met het internet. Deze objecten zijn voorzien van een technologie die het object als ‘ding' herkenbaar maakt en in staat stelt binnen een netwerk (het internet) met andere ‘dingen' in verbinding te staan. Technologieën en ontwikkelingen die daarbij een grote rol spelen zijn onder andere RFID, sensoren en IPv6.

Deze ontwikkeling zorgt voor een geheel andere kijk op het internet dan we tot nu toe gewend waren. Het internet is niet alleen meer voor het zoeken van informatie en het lezen van websites, maar ook voor de dingen in ons alledaagse leven. De dingen die we daarbij gebruiken, maken ineens ook deel uit van het netwerk: een chip in je schoenen registreert hoeveel stappen je op een dag hebt gezet en geeft dit door aan een website waar de hoeveelheid lichaambeweging van jou wordt bijgehouden. Deze website staat in contact met je iPhone, die je via een bericht laat weten dat je vandaag nog niet genoeg lichaamsbeweging hebt gehad...

De ontwikkelingen rondom Het Internet der Dingen gaan erg snel, sneller dan verwacht. Het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma voert in 2011 een technologieverkenning uit naar deze nieuwe ontwikkeling en kijkt daarbij met name naar de mogelijkheden en toegevoegde waarde voor het onderwijs.
Dit resulteerde in het essay 'Het Internet der dingen: Wanneer de fysieke en de virtuele wereld samenkomen'.

Bekijk video van IBMSocialMedia 'The Internet of Things'


filmpjes downloaden

Bron: Vives februari 2013

De 4K Video Downloader is een gratis programma waarmee je ook kan downloaden van websites als YouTube, Facebook en andere video websites. Het werkt heel snel.
Je gebruikt dit programma als je graag filmpjes in de klas wil tonen, maar daarbij niet afhankelijk wil zijn van een internetverbinding oftewel offline bekijken.

In 3 stappen kan je downloaden:
1. Kopieer de link van het YouTube Filmpje
2. Klik op 'paste url'
3. Selecteer het video- of audioformaat en klik daarna op 'download'.

N.B.
- Je kan ook meerdere bestanden tegelijk downloaden, wardoor je niet telkesn deze 3 stappen hoeft te  doen.
- download je vaak, dan kan je de 'Smart Mode' gebruiken.

Jing

Bron: Vives februari 2013

Uitleg en instructie via Jing

jing Met het programma Jing kunt u alles opnemen wat u op uw beeldscherm doet met daarbij de mogelijkheid om wat u zegt ook op te nemen. Handig, zo kunt u bijvoorbeeld uw uitleg opnemen of een instructiefilmpje maken voor uw leerlingen.
 Hoe werkt het?
Jing is een gratis programma van het bedrijf TechSmith. U kunt het dowloaden via de link techsmith.com/jing.html.  Het is geschikt voor zowel Windows- als Mac-besturingssystemen. Na het downloaden moet u een account aanmaken door een aantal gegevens in te vullen. Als u dat gedaan heeft, verschijnt er een soort zonnetje bovenaan in uw beeldscherm bij Windows, of in de rechterbovenhoek bij Mac. Door met uw muis over het zonnetje heen te gaan, krijgt u drie icoontjes in beeld. Het belangrijkste icoontje is het plusteken.
 Als u op het plustekentje klikt, verschijnt er een raster op uw pagina waarmee u kunt aangeven welk gedeelte van uw scherm u wilt opnemen. Het gedeelte dat ‘verlicht’ wordt, is het gedeelte dat opgenomen wordt. Vervolgens klikt op op ‘capture image’ of ‘capture video’ om ofwel een afbeelding te maken van uw huidige scherm [screenshot], ofwel een video te maken van uw scherm met datgene wat u daarbij inspreekt en de handelingen die u doet op het scherm [screencast]. Als u gekozen heeft voor ‘capture image’, dan krijgt u daarna de mogelijkheid om elementen toe te voegen aan de schermopname die u heeft gemaakt. Zo kunt u tekst toevoegen, pijlen om iets aan te wijzen, een frame toevoegen of de highlighter gebruiken om een bepaald stuk tekst te markeren. Gebruikt u daarvoor het menu dat u vanzelf in beeld krijgt. Bij ‘capture video’ krijgt u na de opname de mogelijkheid om de opname te bekijken, te delen, op te slaan of weg te gooien indien de opname niet naar wens is. De video wordt als .swf bestandsformaat [ShockWave Flash] opgeslagen op uw harde schijf. De maximale opnameduur is vijf minuten als u de gratis versie van Jing gebruikt. U kunt de opname ook online opslaan via screencast.com, klik dan op ‘delen’. Bij het aanmaken van uw Jing account heeft u automatisch ook een account aangemaakt bij screencast.com. Op deze website heeft u de mogelijkheid om een url te genereren van uw opname zodat u deze aan uw leerlingen kunt doorgeven. Of u gebruikt de embedded code zodat u het filmpje bijvoorbeeld op een website of in de elektronische leeromgeving kunt opnemen.
 Naast het plusteken, ziet u nog een icoontje dat staat voor ‘history’. Daarmee komt u terecht in een overzicht van eerder gemaakte opnames. U kunt deze opnames bekijken, delen of verwijderen. U kunt overigens gemaakte opnames niet meer bewerken. Als u dat wel wilt, dan kunt u een uitgebreider programma van het bedrijf TechSmith kopen genaamd ‘Camtasia’. U heeft dan meer mogelijkheden en u kunt ook langere video’s maken.
Het laatste icoontje staat voor ‘more’. Daarmee kunt u een aantal instellingen aanpassen en Jing ‘uitzetten’ zodat het zonnetje niet meer boven in beeld staat.
 Mogelijkheden voor het onderwijs
Jing kunt u op verschillende manieren inzetten in uw onderwijs, afhankelijk van het doel dat u wilt bereiken:
  • Uitleg opnemen tijdens de les:
    Als u een digibord of pc gebruikt tijdens uw uitleg, dan kunt u uw uitleg vastleggen zodat leerlingen deze later nog eens kunnen terugluisteren en kijken. Dat is ook handig voor leerlingen die afwezig zijn. Hierbij het is het handig om een draadloze microfoon [bijvoorbeeld via bluetooth] te gebruiken zodat u niet per se bij de computer hoeft te blijven staan.
  • Uitleg van te voren opnemen:
    U kunt het ook omdraaien: als u uw uitleg van te voren opneemt thuis [in alle rust waardoor u uw uitleg precies zo kunt formuleren en tonen zoals u dat voor ogen heeft], dan kunt u leerlingen vragen uw uitleg voorafgaand aan de les te bekijken en te beluisteren. In de les kunt u vervolgens aan de gang met de verwerking van de lesstof [Flipping the classroom].  Voordeel hiervan is dat u meer tijd heeft om leerlingen te helpen bij opdrachten. En leerlingen kunnen de uitleg net zo vaak bekijken totdat ze het begrijpen.
  • Handleiding maken:
    U kunt Jing gebruiken als uw leerlingen met een bepaald programma aan de gang moeten dat ze nog niet kennen. U maakt dan een soort knoppencursus voor ze, eventueel aangevuld met de opdracht die ze moeten uitvoeren.
  • Leerlingen uitleg laten maken:
    Als een leerling de lesstof zelf kan uitleggen, dan zal hij of zij waarschijnlijk de stof goed beheersen. Laat daarom eens leerlingen de lesstof uitleggen aan de hand van een Jing-filmpje.
 Ervaringen uit de praktijk
Het principe waarbij je de les ‘omgooit’ en leerlingen vraagt om thuis de uitleg te bekijken, wordt ook wel ‘flipping the classroom’ genoemd. Kennisnet heeft de ervaringen die opgedaan zijn met dit onderwijsmodel, maar ook de meningen hierover, gebundeld op de website flippingtheclassroom.kennisnet.nl.  Het grootste voordeel van online leren via video, dat ook uit onderzoek naar voren komt, is dat leerlingen controle hebben over het tempo en de frequentie waarop de inhoud aangeboden wordt. Dit past goed bij bij gedifferentieerd onderwijs. Op de website zijn ook voorbeelden van videolessen te vinden en een overzicht van tools zoals ‘Jing’ waarmee screencast gemaakt kunnen worden. Welk programma het handigst is, hangt af van uw wensen en mogelijkheden. In elk geval zijn er genoeg gratis mogelijkheden en hoeft techniek niet de drempel te zijn. Het belangrijkste bij ‘flipping the classroom’ is dat u nadenkt over de manier waarop u de video’s inzet, en hoe u er in de les op verder gaat. Ook dit didactische vraagstuk wordt op de website besproken.
 Interessante websites
techsmith.com/jing.html
screencast.com
flippingtheclassroom.kennisnet.nl

Huiswerk app

Bron: Vives februari 2013

The Homework App is een takenplanner speciaal voor het plannen van huiswerk. Je kunt de taken per vak en per dag inplannen. Je kan voor de verschillende vakken verschillende kleuren gebruiken. Ben je klaar: vink dan je huiswerk af. Binnen de app kan je een historie bijhouden van taken per schooljaar
Gratis

Studiekeuzegame GO VMBO

Bron: Vives februari 2013

De game helpt bsisschoolleerlingen van groep 8 een goede keuze te maken voor een vervolgopleiding.
Zie: www.govmbo.nl

Mauritshuis

Bron: NRC 27 en 28-2-2013

Omdat de plafond- en wandschilderingen van het Mauritshuis gerestaureerd moest worden ging het in april 2012 dicht.

Bij de restauratie bleek dat er over de schilderingen een grauwe waas lag, die er niet af te halen was. Dat betekende dat de kleuren dan dof en contractloos blijven.
Omdat Shell de sponsor van het geheel is, hebben zij in hun laboratoium onderzocht wat het kon zijn en wat er aan te doen viel.

De schilderingen waren aangetast door eeuwenlange kachelrook in de ruimten. Shell heeft nu een gel ontwikkeld om de waas te kunnen verwijderen. Echter bij schilderijen waar de waas in de verf is gevreten helpt de gel niet.

Kunsttijdschriften

Bron: NRC 27 en 28-2-2013

De overheid steunt geen kunsttijdschriften meer! Te incrowd.

In juni 2011 besloot de toenmalige staatssecretaris voor cultuur dat het publiek moet kunnen zien waar overheidsgeld terecht komt. De subsidie gaat daarom vnl naar musea en organisaties  in de podiumkunsten en minder naar  de ondersteunende diensten binnen de sector.

Toch willen deze kunstbladen graag verder. De vraag is alleen hoe?
Zij zouden hun inkomsten dus uit de markt moeten halen met b.v. advertenties, losse verkoop en abonnees. Dit is onmogelijk omdat de kunstinstellingen, die normaliter in de bladen zouden adverteren ook moeten bezuinigen.

Om welke bladen gaat het: Mister Motley, Items (het grootste designbald van Nederland), OPEN (Cahier over kunst en het publieke domein). Zij verschijnen niet meer op papier. Men wil wel een website maken, maar dat kost ook geld.

Bladen die nog wel op papier verschijnen m.b.v. bijvoorbeeld vrijwilligers: Metropolis M, Tubelight, Fucking Good Art, Kunst Wordt Terug Kunst, Kunstbeeld en Museumtijdschrift.

Specialistische kunstkritiek is belangrijk volgens Kitty Zijlmans, hoogleraar kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Leiden. Het houdt de kunstenaars scherp, signaleert nieuwe ontwikkelingen en plaatst deze in een historisch en theoretisch kader.

Het Mondriaanfonds mag geen subsidie aan deze tijdschriften meer uitkeren. Echter Metropolis M kreeg wel subsidie om uit te zoeken of er een gemeenschappelijk platform ontwikkeld kan worden waar de verschillende redacties gebruik van kunnen maken.

Knippen in films op tv

Bron: NRC 27-2-2013

Voorbeeld:

Afgelopen weekend was de film '127 Hours' op RTL 5 vanaf 20.30u te zien. Deze film gaat over een bergbeklimmer, die in een kloof vast komt te zitten met zijn arm. Hij probeert tevergeefs de arm los te krijgen en uiteindelijk krijgt hij zijn arm los door 1 dag met een bot mesje een deel van zijn arm n.l. hand en pols af te snijden. Deze scene was die avond niet zichtbaar in de film.Via Twitter en internetflora kwamen er klachten dat deze scene door RTL eruit was geknipt. Hierdoor verliest de film de sleutelscene!

Waarom knipt men dit uit de film? Het Nicam, de organisatie die de Kijkwijzer vaststelt, vond de film geschikt voor 16 jaar en ouder waardoor deze pas na 22.00u op de televisie mag verschijnen.
Om de film toch op primetime te kunnen uitzenden is de scene eruit geknipt door een bij de RTL werkzame 'Nicam-codeur'.

Als genoegdoening heeft RTL de film een paar dagen later in de originele vorm uitgezonden.

Commerciele omroepen grijpen wel vaker hiervoor naar de schaar!

MOOC: Massive Open Online Courses

Bron: Codename Future



Waar dit over gaat? MOOC's staan voor Massive Open Online Courses. Steeds meer universiteiten kiezen ervoor om hun beste cursussen als mooc te publiceren.

In de USA is de term als sinds 2008 in gebruik, en is er zelfs sprake van een trend. Er zijn inmiddels meerdere platforms waarop MOOC's gepubliceerd worden. Ook de TU Delft, UvA (Introduction to Communication Science) en de Universiteit Leiden (The Law of the European Union) starten dit jaar met online lesmateriaal.

Gratis meedoen aan cursussen van gerenommeerde universiteiten. Het roept natuurlijk ook vragen op. Is het innovatie of is het een bedreiging voor het hoger onderwijs. Een blogartikel van Study Life in the USA biedt een mooi overzicht van het bestaande aanbod.

privacy op internet








Bijgaand 4 filmpjes over privacy en wat je er zelf aan kan doen om je gegevens te beschermen.

http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20121206_columnstine01

dinsdag 26 februari 2013

TOR-netwerk


Bron: NRC, 26 en 27 januari 2013.
·         Anoniem surfen is mogelijk via een TOR-netwerk.


Tor komt voort uit de Amerikaanse marine om overheidscommunicatie te beschermen tegen afluisteren. Dankzij TOR kunnen gewone mensen anoniem surfen, bijvoorbeeld mensen uit Syrië of Iran. Helaas biedt dit ook de gelegenheid aan cybercriminelen en ander gespuis om zich anoniem op het web te begeven.
Hoe werkt TOR? Bij normaal internet is een route eenvoudig te herleiden. Tor knipt de data in stukjes en verstuurt de gegevens over een willekeurig netwerk in stukjes van aangesloten computers.

cookies

Hier wat meer informatie over cookies en de cookiewet.